BAB I
PENDAHULUAN
Makalah Tahap Kesediaan ICT Guru Pengaruh Faktor Demografi
Kementerian Pendidikan Malaysia (2001) mengemukakan tiga dasar penting berhubungan penggunaan ICT dalam pendidikan di negara ini. Dasar-dasar tersebut merangkumi (i) kepentingan literasi ICT untuk semua pelajar, (ii) keutamaan peranan dan fungsi ICT sebagai kurikulum serta alat pengajaran dan pembelajaran dan (iii) kegunaan ICT untuk memajukan produktiviti, kecekapan serta keberkesanan sistem pengurusan. Dasar-dasar ini memberikan bahawa metode pendidikan negara ini mengutamakan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah. Sebagai distributor pelaksana dan juga distributor perubahan, guru-guru terlibat secara eksklusif dengan dasar-dasar tersebut, terutamanya bagi pelaksanaan dasar pertama dan kedua, iaitu menolong pelajar-pelajar menguasai literasi ICT dan menggunakan ICT untuk meningkatkan kualiti serta keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.
Sehubungan itu, guru-guru pada hari ini perlu melengkapi diri mereka dengan “keilmuan mutakhir dan minda yang progresif bertepatan dengan kebutuhan abad informasi” (Wan Liz 2000: 169). Tuntutan profesionalisma perguruan hari ini memerlukan guru-guru memiliki literasi elektronika (Warschauer, 1999), di mana mereka berkemahiran menggunakan ICT untuk meneroka, mencari serta mengakses maklumat dan seterusnya mempergunakan maklumat tersebut untuk tujuan pengajaran dalam bilik darjah. Guru-guru seharusnya mempunyai pengetahuan dan kemahiran memakai teknologi berasaskan komputer serta pelbagai aplikasinya mirip CD ROM, Internet, WWW (World Wide Web) serta perisian-perisian pendidikan. Selain itu, guru-guru perlu mempelajari bagaimana untuk mengajar dengan memakai peralatan dan kemudahan teknologi serta mempelajari kemahiran-kemahiran dan pendekatan-pendekatan gres (Tapscott, 2003; Pachler, 2001). Secanggih mana pun sesuatu teknologi, teknologi tersebut akan menjadi tidak memiliki kegunaan seandainya guru-guru tiada ilmu serta tidak berkeyakinan untuk menggunakannya dalam bilik darjah. Maksudnya, bagi tujuan membawa impak yang faktual kepada pengajaran dan pembelajaran, guru-guru perlu mempunyai wawasan dan kemahiran mengguna dan mengintegrasikan perlengkapan dan akomodasi ICT (Davis, 2001) serta berasa selesa dan yakin menggunakan teknologi tersebut (Ropp, 1999; Norhayati, 1995).
Dapat disimpulkan bahawa pada masa ini guru-guru memiliki peran dan tanggung jawab yang berat dan amat mencabar kredibiliti mereka sebagai pendidik. Mereka turut dituntut untuk meorientasikan semula kaedah serta amalan-amalan pengajaran mereka serta berkeupayaan memegang pelbagai peranan terutamanya selaku fasilitator, perancang dan pengelola pengajaran dalam bilik darjah bestari. Maka, selaku al-mu’alim (menyampaikan ilmu yang benar), al-murrabbi (menjayakan proses pendidikan) dan al-mudarris (mengajar pelajaran dan kemahiran), amat perlu guru-guru melengkapkan diri mereka dengan pelbagai wawasan dan kemahiran ICT serta bersikap konkret kepada ICT (Kementerian Pendidikan Malaysia 1997). Hanya dengan cara ini guru-guru dapat mendidik para pelajar mereka selaku antisipasi menghadapi cabaran-cabaran yang mendatang pada zaman maklumat serta menanggulangi kepesatan perkembangan dalam ICT.
A. TINJAUAN LITERATUR
Teknologi berasaskan komputer sudah bertapak di negara ini sejak pertengahan tahun-tahun 1980an. Namun begitu, hasil tinjauan literatur mendapati masih kurang kajian yang dilaksanakan bagi melihat kesediaan ICT guru-guru menurut tiga aspek penting iaitu pengetahuan, kemahiran dan sikap secara serempak. Menurut Wong (2002), Wild (1995) dan Wilson (1990) dalam menentukan kesediaan guru-guru menggunakan ICT ialah penting untuk mengusut ketiga-tiga aspek tersebut secara bersamaan bagi menemukan citra yang lebih sempurna dan menyeluruh. Turut didapati sebahagian besar daripada kajian-kajian yang dilaksanakan berhubungan dengan kesediaan ICT guru-guru tidak membezakan antara pengetahuan dan kemahiran ICT, di mana aspek pengetahuan dan kemahiran yang diukur lebih tertumpu terhadap wawasan penggunaan komputer atau ICT secara mudah yang melibatkan kemahiran mengoperasi perkakasan, perisian serta pelbagai aplikasi teknologi berasaskan komputer. Selain itu, kebanyakan kajian tersebut juga memakai instrumen dalam bentuk soal selidik serta senarai semak untuk menentukan tahap pengetahuan dan kemahiran ICT guru-guru.
Kajian-kajian ihwal kesediaan dan penggunaan ICT dalam golongan guru yang dijalankan pada dekad 1990an didapati lebih tertumpu terhadap faktor-aspek wawasan dan kemahiran menggunakan perisian-perisian produktiviti mirip pemprosesan perkataan, pangkalan data dan helaian hamparan elektro. Pada tamat tahun 1990an hingga sekarang, didapati kajian-kajian mula memasukkan bagian-bagian telekomunikasi mirip Internet, komunikasi berperantara komputer terutamanya mel elektronika dan juga pengajaran dan pembelajaran berasaskan web. Di samping itu, kajian-kajian ihwal penggunaan perisian-perisian produktiviti masih tetap diteruskan. Keadaan ini memberikan pengaruh kemajuan pesat ICT dalam sistem pendidikan pada periode ini.
Antara kajian kesediaan menggunakan komputer terawal sudah dilaksanakan oleh Pusat Penyelidikan Sains dan Matematik (RECSAM). Menurut Pak dan Punyapinyophol (1988), pada dikala itu guru-guru didapati mempunyai pengetahuan dan kemahiran komputer yang rendah. Namun begitu, didapati guru-guru serta pentadbir-pentadbir sekolah menunjukkan perilaku yang konkret serta mampu mendapatkan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran. Hasil kajian ini yang mendapati tahap pengetahuan dan kemahiran komputer guru-guru yaitu rendah sememangnya tidak mengagetkan. Hal ini adalah kerana pada ketika itu penggunaan komputer di sekolah-sekolah masih di peringkat rintis di bawah Projek Rintis Literasi Komputer dan lebih tertumpu terhadap penubuhan kelab-kelab komputer bagi meningkatkan kesedaran serta kefahaman perihal penggunaan komputer. Tambahan pula, kelab-kelab tersebut dijadikan selaku aktiviti ko-kurikulum di sekolah-sekolah tertentu sahaja (Norhayati, 1995).
Kajian perihal kesediaan guru-guru di negara ini yang selanjutnya dilakukan nyaris 10 tahun selepas kajian Pak dan Punyapinyophol dilaksanakan. Norizan & Salleh-Huddin (1997) sudah menjalankan satu kajian yang lebih menyeluruh berkaitan kesediaan ICT dalam kelompok 392 orang guru Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina dan Bahasa Arab. Kajian bentuk tinjauan tersebut diadakan bermaksud untuk menyaksikan kesediaan guru-guru memakai komputer dan kesediaan fasilitas perkakasan dan perisian komputer serta kursus literasi komputer. Dua faktor utama yang dikaji adalah tahap literasi komputer dan pandangan serta sikap guru-guru kepada penggunaan komputer untuk pengajaran dan pembelajaran bahasa. Dalam kajian tersebut, literasi komputer didefinisikan selaku wawasan menggunakan komputer secara praktis yang melibatkan kemahiran-kemahiran mengoperasi perkakasan komputer dan menggunakannya secara cekap. Kajian ini menghasilkan dapatan kajian yang menyamai hasil kajian Pak dan Punyapinyophol iaitu tahap kesediaan guru-guru ketimbang segi wawasan dan kemahiran-kemahiran menggunakan komputer masih pada tahap yang rendah. Daripada segi kesediaan perilaku, guru-guru didapati bersikap faktual kepada penggunaan komputer dalam pengajaran.
Kajian oleh Ab. Rahim & Shamsiah (1998) turut mengusut tahap pengetahuan dan kemahiran menggunakan komputer dalam kelompok guru Teknik dan Vokasional. Selain itu, mereka juga mengkaji sikap guru-guru kepada penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Daripada sisi kemahiran memakai komputer, kajian tersebut mendapati lebih 50% guru Teknik dan Vokasional tidak mahir memakai perisian produktiviti seperti pemprosesan perkataan, helaian hamparan elektronik dan desktop publishing. Daripada sisi wawasan wacana komputer pula, kajian tersebut melaporkan hanya 18% guru yang dikaji yang mempunyai tahap pengetahuan yang tinggi. Sejumlah 38.2% guru pula didapati memiliki pengetahuan yang sederhana, manakala 43.8% guru lagi mempunyai wawasan yang rendah. Namun, didapati majoriti guru bersikap faktual terhadap penggunaan komputer serta memberikan kesediaan untuk menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran.
Selain itu, terdapat satu lagi kajian yang agak terkini yang dijalankan oleh Norizan (2003) berhubungan tahap kompetensi ICT dalam kelompok 1123 guru Bahasa Inggeris. Dalam kajian tersebut kompetensi komputer diukur menurut dua aspek iaitu: (i) wawasan tentang komputer tergolong desain-konsep komputer serta impak terhadap masyarakat dan (ii) kemahiran memakai komputer selaku alat produktiviti untuk komunikasi, pengurusan dan solusi persoalan serta pengajaran dan pembelajaran. Hasil kajian ini mendapati kompetensi guru-guru masih berada pada tahap rendah terutamanya dalam klasifikasi komunikasi berperantara komputer, pengajaran dan pembelajaran berasaskan web, pengurusan berbantukan komputer serta penilaian dan pentaksiran berasaskan komputer, di mana lebih ketimbang 52.2% guru didapati memiliki kemahiran pada tahap rendah, manakala 38 % guru lagi berkemahiran sederhana. Hanya 10.3% guru dilaporkan mempunyai kemahiran yang tinggi. Seperti dapatan kajian-kajian Norizan & Salleh-Huddin (1997) serta Pak & Punyapinyophol (1988), guru-guru dalam kajian ini didapati juga memiliki sikap yang aktual terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran. Selanjutnya, didapati kajian-kajian lain yang berkaitan ICT dalam pendidikan di negara ini lebih banyak tertumpu terhadap dua faktor utama iaitu kemahiran dan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah (mirip kajian-kajian oleh Ashinida et al., 2004; Nor Azilah dan Mona, 2004; Mohd. Jasmy et al., 2003; Halimahtun dan Nor Azilah, 2002; Abd. Rahman, 2000; Pang, 2000; Abdul Razak dan Jamaludin, 1998).
B. METODOLOGI
Kajian ini dikerjakan dengan memakai metodologi pengusutan kuantitatif dalam bentuk tinjauan. Pengumpulan data kajian dikerjakan dengan memakai satu set instrumen kajian yang dinamakan selaku instrumen Kesediaan ICT Guru yang diadaptasi ketimbang instrumen yang dihasilkan oleh Wong (2002). Set Instrumen Kesediaan ICT mengandungi tiga jenis instrumen iaitu Ujian Pengetahuan ICT, Ujian Kemahiran ICT dan soal selidik Sikap Terhadap ICT. Dalam kajian ini, faktor pengetahuan dan kemahiran ICT yang dikaji adalah terbatas terhadap wawasan dan kemahiran-kemahiran ICT pada peringkat asas sahaja. Kebolehpercayaan Ujian Pengetahuan ICT yakni 0.74, Ujian Kemahiran ICT yaitu 0.97 dan soal selidik Sikap kepada ICT ialah 0.95.
Ujian Pengetahuan ICT terdiri daripada 20 soalan objektif dengan empat pilihan jawapan yang menguji pengetahuan guru-guru berhubungan perkakasan dan perisian sistem, Internet dan mel elektro. Setiap jawapan betul diberikan skor 1 manakala setiap jawapan salah diberikan skor 0. Skor maksima bagi cobaan wawasan yaitu 20. Ujian Kemahiran ICT pula terdiri daripada 90 item tugasan praktikal atau hands on yang diadakan dalam dua mod iaitu mod dalam talian lewat penggunaan Internet dan mel elektro serta mod luar talian memakai pakej perisian Microsoft Office iaitu pemprosesan perkataan (Word), helaian hamparan elektronik (Excel), pangkalan data elektro (Access) dan persembahan elektro (PowerPoint). Setiap tugasan yang dilaksanakan dengan sempurna atau lengkap diberikan skor 1, manakala setiap tugasan yang tidak sempurna atau tidak dilaksanakan diberi skor 0. Skor maksima bagi cobaan kemahiran ini ialah 144 memandangkan terdapat item-item yang menguji beberapa kemahiran secara serempak.
Soal selidik Sikap Terhadap ICT terdiri dibandingkan dengan 44 item berkaitan Internet dan mel elektronika, aplikasi perisian secara khusus, aplikasi perisian secara biasa , ICT secara umum serta pengajaran dan pembelajaran berasaskan web. Soal selidik ini memakai skala Likert lima mata (1 - Sangat Tidak Setuju, 2 – Tidak Setuju, 3 – Kurang Pasti, 4 – Setuju dan 5 – Sangat Setuju). Sampel kajian terdiri dibandingkan dengan 303 orang guru sekolah menengah yang diseleksi secara rawak dari empat buah negeri mengikut zon iaitu negeri Perlis (Zon Utara), negeri Perak (Zon Barat), negeri Pahang (Zon Timur) dan negeri Johor (Zon Selatan). Data kajian dianalisis secara deskriptif (frekuensi, peratusan, min dan sisihan mahir) serta juga secara inferensi (analisis varians multivariat (MANOVA).
C. DAPATAN KAJIAN
Kesediaan Guru dibandingkan dengan segi Pengetahuan ICT
Didapati majoriti guru (256 orang, 84.5%) memiliki wawasan ICT yang sederhana. Turut didapati hanya 22 orang guru (7.3%) memiliki pengetahuan ICT yang tinggi, manakala terdapat 25 orang guru (8.2%) yang masih mempunyai pengetahuan ICT yang rendah.
Kesediaan Guru dibandingkan dengan segi Kemahiran ICT
(a) Kesediaan Guru ketimbang segi Kemahiran Berdasarkan Enam Kategori Aplikasi
Pemprosesan Perkataan
Didapati majoriti guru (203 orang, 67%) berkemahiran tinggi memakai aplikasi ini. Sejumlah 99 orang guru (32.7%) pula didapati memiliki kemahiran pada tahap sederhana. Turut didapati seorang guru yang masih tidak mahir menggunakan pemprosesan perkataan.
Helaian Hamparan Elektronik
Didapati lebih satu pertiga daripada guru-guru (114 orang, 37.6%) berkemahiran sederhana dalam memakai aplikasi tersebut. Sementara itu, satu pertiga lagi guru (98 orang, 32.4%) didapati mempunyai kemahiran yang tinggi, manakala 91 orang lagi guru (30%) didapati memiliki kemahiran yang rendah.
Pangkalan Data Elektronik
Didapati majoriti guru (278 orang, 91.7%) memiliki kemahiran yang rendah dalam memakai aplikasi ini. Turut didapati cuma 16 orang guru (5.3%) yang berkemahiran tinggi dalam melaksanakan tugasan berhubungan pangkalan data elektronika. Selain itu, terdapat sembilan orang guru (3.0%) yang memiliki kemahiran yang sederhana.
Persembahan Elektronik
Didapati lebih satu pertiga ketimbang guru-guru (121 orang, 39.9%) mempunyai kemahiran yang sederhana dalam menggunakan persembahan elektronik. Lebih satu pertiga lagi dibandingkan dengan guru-guru (118 orang, 38.9%) didapati mempunyai kemahiran yang tinggi dalam menggunakan aplikasi tersebut. Kajian juga mendapati seramai 64 orang guru (21.1%) lagi yang masih rendah kemahiran mereka memakai persembahan elektronik.
Asas Internet
Didapati sejumlah 132 orang guru (43.6%) berkemahiran tinggi dalam memakai asas Internet. Seramai 72 orang guru (23.7%) pula didapati mempunyai kemahiran yang sederhana, manakala 99 orang guru lagi (32.7%) mempunyai kemahiran yang rendah.
Mel Elektronik
Didapati majoriti guru (190 orang, 62.7%) memiliki kemahiran yang rendah dalam menggunakan aplikasi tersebut. Hanya terdapat 58 orang guru (19.1%) yang berkemahiran tinggi memakai aplikasi ini, manakala seramai 55 orang (18.15%) lagi didapati mempunyai kemahiran yang sederhana.
(b) Kesediaan daripada segi Kemahiran ICT secara Keseluruhan
Didapati majoriti guru (243 orang, 80.20%) memiliki kemahiran asas ICT pada tahap sederhana. Selain itu, didapati hanya 19 orang guru (6.27%) yang mempunyai kemahiran asas ICT yang tinggi. Turut didapati seramai 41 orang guru (13.53%) yang memiliki kemahiran asas ICT yang rendah.
Kesediaan Guru ketimbang segi Sikap Terhadap ICT
Didapati majoriti guru (291 orang, 96%) memiliki sikap yang nyata kepada ICT yang berkaitan Internet serta mel elektro, aplikasi perisian secara khusus, aplikasi perisian secara umum, ICT secara umum serta pengajaran dan pembelajaran berasaskan web. Terdapat 12 orang guru (4.0%) yang kurang niscaya dengan sikap mereka kepada ICT, manakala tiada seorang guru pun yang memperlihatkan perilaku yang negatif kepada ICT.
Kesediaan Guru dibandingkan dengan sisi Pencapaian ICT
Didapati majoriti guru (256 orang, 84.5%) berada pada tahap pencapaian ICT (wawasan + kemahiran) yang sederhana. Turut didapati hanya 17 orang guru (5.6%) yang berada pada tahap pencapaian tinggi, manakala seramai 30 orang guru (9.90%) berada pada tahap pencapaian rendah.
Pengaruh Kehadiran Kursus ICT
Didapati kehadiran kursus ICT mempengaruhi kesediaan guru-guru utamanya ketimbang sisi pengetahuan ICT dan kemahiran ICT (nilai Wilks’ (λ) = 0.726. F (3, 295) = 37.046, p < 0.05). Turut didapati pengalaman memakai ICT mensugesti kesediaan guru-guru terutamanya ketimbang sisi kemahiran ICT (nilai Wilks’ (λ) = 0.595. F (6, 590) = 29.106, p < 0.05). Pengaruh Jantina dan Umur Terhadap Kesediaan ICT Guru Didapati jantina tidak mempengaruhi kesediaan ICT guru-guru (nilai Wilks’ (λ) = 0.988, F (3, 295) = 0.301, p > 0.05). Meski pun begitu, umur didapati mempengaruhi kesediaan ICT guru-guru khususnya daripada segi pengetahuan ICT dan kemahiran ICT (nilai Wilks’ (λ) = 0.908, F (6, 590) = 4.845, p dan 0.05). Pengaruh Lokasi Sekolah dan Bidang Pengkhususan Terhadap Kesediaan ICT Guru Didapati lokasi sekolah tidak mempengaruhi kesediaan ICT guru-guru (nilai Wilks’ (λ) = 0.996, F (3, 293) = 0.422, p > 0.05). Walau bagaimana pun, didapati bidang pengkhususan mempengaruhi kesediaan guru-guru terutamanya dibandingkan dengan segi pengetahuan ICT (nilai Wilks’ (λ) = 0.920, F (9, 7132.236) = 2.767, p < 0.05). PERBINCANGAN DAN CADANGAN Dapatan kajian ini memberikan bahawa majoriti guru masih belum memiliki wawasan dan kemahiran asas ICT yang kukuh.
Keadaan ini perlu tertuntaskan bagi membantu guru-guru menangani pertumbuhan dalam ICT yang berlaku dengan begitu pantas, di mana pengetahuan dan kemahiran baru sentiasa timbul. Tanpa wawasan dan kemahiran ICT yang secukupnya, guru-guru tidak dapat memaksimumkan peluangteknologi yang ada untuk meningkatkan kualiti serta keberkesanan pengajaran mereka di sekolah. Guru-guru sekarang juga berhadapan dengan impak ICT terhadap pedagogi mereka (Noraza & Pramela 2005), maka seharusnyalah golongan guru memiliki pengetahuan dan kemahiran ICT yang mantap bagi menolong mereka menanggulangi impak tersebut. Senario pendidikan pada hari ini juga memerlukan guru-guru yang berpengetahuan ICT yang meluas kerana pengajaran dan pembelajaran menggunakan ICT yakni ekspresi dominan periode sekarang dan akan datang. Maka, guru-guru perlu mengubah amalan pengajaran yang konvensional seperti pengajaran asuh tubi, hafalan dan chalk and talk sahaja. Seperti mana dinyatakan oleh Cuban et al. (2001), selagi guru-guru tidak mengganti corak serta amalan pengajaran mereka, selagi itulah sebarang perjuangan mengintegrasikan penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran akan menemui kegagalan. Faktor umur dan kedatangan kursus ICT didapati mempengaruhi tahap wawasan dan kemahiran ICT guru-guru.
Guru-guru muda yang berumur di bawah 30 tahun dan antara 30 hingga 39 tahun didapati mempunyai pengetahuan dan kemahiran ICT yang lebih tinggi berbanding guru-guru yang berumur 40 tahun ke atas. Guru-guru yang pernah menghadiri kursus-kursus ICT ajuan pihak berwajib mirip PPD, PSPN dan PKG juga didapati lebih berpengetahuan dan berkemahiran ICT berbanding dengan guru-guru yang tiada kursus ICT. Pengalaman memakai ICT turut didapati menghipnotis kemahiran ICT guru-guru. Guru-guru yang berpengalaman memakai ICT tujuh tahun ke atas adalah lebih berkemahiran dibandingkan dengan guru-guru yang kurang terlatih. Selain itu, bidang pengkhususan didapati mensugesti wawasan ICT guru-guru. Guru-guru bidang Teknik dan Vokasional didapati mempunyai wawasan ICT yang lebih tinggi berbanding guru-guru lain. Justeru, tindakan yang proaktif perlu diambil untuk menangani problem guru-guru yang kurang berpengetahuan dan berkemahiran ICT, tergolong mengambil kira aspek-aspek demografi utamanya dalam mereka bentuk dan melaksanakan acara-program ICT serta pemilihan akseptor-peserta bagi acara tersebut. Latihan, kursus serta acara-acara intervensi perlu dirancang dan dilaksanakan dengan kadar secepatnya bagi membantu guru-guru berhadapan dengan pertumbuhan ICT terutamanya remaja ini corak pendidikan global bergerak ke arah pengajaran dan pembelajaran berasaskan web dan pembelajaran elektronik (e – pembelajaran). Didapati guru-guru perlu meningkatkan wawasan dan kemahiran ICT mereka terutamanya bagi guru-guru yang lebih berumur serta mendapatkan latihan sebelum ICT dijadikan sebahagian ketimbang kurikulum perguruan. Begitu juga dengan guru-guru yang tiada latihan atau kursus-kursus ICT. Mereka juga perlu berupaya memajukan wawasan dan kemahiran ICT yang ada pada mereka lewat pelbagai cara termasuk menghadiri kursus ICT proposal pihak berwajib atau secara persendirian. Aktiviti-aktiviti khusus yang dapat memajukan pengetahuan dan kemahiran ICT guru-guru mirip kursus dalam perkhidmatan, bengkel, projek, seminar dan diskusi seharusnya diadakan pada pelbagai peringkat demi untuk menentukan guru-guru memiliki pengetahuan dan kemahiran ICT yang kukuh bukan sahaja daripada aspek perkakasan dan perisian, namun juga berhubungan Internet, komunikasi berperantara komputer seperti mel elektronik, papan buletin dan senarai perbincangan serta rangkaian. Seperti dinyatakan oleh Tapscott (1998) dan Norizan (2003), komunikasi rangkaian (networked communication) telah menjadi makin penting dalam kehidupan hari ini, maka yaitu masuk akal guru-guru diberi kesempatan untuk memperbesar wawasan dan kemahiran ICT mereka lewat penyertaan dalam pelbagai acara ICT.
Di samping itu, corak pembelajaran pada era ini mula bergerak ke arah pembelajaran sepanjang hayat. Maka, sebaiknya guru-guru tampil ke hadapan atas inisiatif dan usaha mereka sendiri untuk memperbesar ilmu yang dimiliki serta mengetahui bagaimana teknologi mampu dipakai untuk memaksimumkan pembelajaran dalam kelompok pelajar. Sejajar dengan keunggulan-keunggulan ICT, khususnya Internet yang menggalakkan pembelajaran kendiri, guru-guru potensial untuk mempertingkatkan wawasan serta kemahiran mereka sendiri. Meskipun demikian, kursus-kursus ICT secara formal yang dianjurkan oleh pelbagai pihak mirip JPN, PPD, PSPN dan PKG masih amat dibutuhkan oleh guru-guru kerana kursus-kursus sedemikian dijalankan secara sistematik serta dikelolakan oleh mereka yang berkelayakan. Kursus-kursus tersebut juga mampu memberi pendedahan terhadap guru-guru perihal perkembangan modern berhubungan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Kombinasi kedua-dua kaedah ini iaitu pembelajaran kendiri serta pembelajaran lewat kursus-kursus diharapkan akan dapat menghasilkan guru-guru yang berkemahiran serta menyedari akan keunggulan dan kepentingan ICT di sekolah. Seperti mana dinyatakan oleh British Educational Communications and Technology Agency (2004) guru-guru yang menyedari kegunaan serta kelebihan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran akan lebih bersedia untuk memakai teknologi dalam bilik darjah. Kajian ini juga mendapati guru-guru sememangnya bersikap kasatmata terhadap penggunaan ICT dalam pegajaran dan pembelajaran. Ini ialah satu keunggulan yang ada pada guru-guru ini kerana ketimbang segi perilaku mereka memang cukup bersedia untuk mendapatkan kehadiran ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Apa yang diperlukan yakni menterjemahkan perilaku konkret ini terhadap tindakan iaitu memakai ICT dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
Namun begitu, sebelum guru-guru dapat menggunakan ICT dengan berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran, mereka sudah pastinya perlu menguasai pengetahuan dan kemahiran asas ICT apalagi dulu. PENUTUP Kertas kerja ini membincangkan dapatan kajian berhubungan tahap kesediaan ICT guru-guru serta aspek-aspek demografi yang mempengaruhinya. Majoriti guru didapati mempunyai pengetahuan dan kemahiran asas ICT pada tahap sederhana. Empat aspek demografi yang didapati mensugesti kesediaan guru, utamanya pengetahuan dan kemahiran ICT, adalah kehadiran kursus ICT, pengalaman memakai ICT, umur dan bidang pengkhususan. Justeru, acara-acara ICT yang direka bentuk dan dikerjakan untuk guru-guru, terutamanya bagi guru-guru dalam perkhidmatan, perlu mengambil kira faktor-faktor tersebut bagi menentukan acara-program yang dirancangkan itu mampu dijalankan dengan lebih berkesan. Bagi menjayakan projek naik taraf semua sekolah di negara ini sebagai Sekolah Bestari, guru-guru yang bersedia dibandingkan dengan sisi ilmu wawasan dan kemahiran ICT serta bersikap faktual kepada ICT amat diharapkan. Guru-guru yang cukup bersedia sudah pastinya akan berupaya untuk mengguna dan mengintegrasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Guru-guru ini seterusnya diperlukan akan dapat menolong melengkapi pelajar-pelajar dengan pengetahuan dan kemahiran ICT serta perilaku yang tepat untuk pembangunan diri mereka dalam pendidikan akan datang atau dalam bidang kerjaya mereka kelak.
Sumber http://makalahmajannaii.blogspot.comSehubungan itu, guru-guru pada hari ini perlu melengkapi diri mereka dengan “keilmuan mutakhir dan minda yang progresif bertepatan dengan kebutuhan abad informasi” (Wan Liz 2000: 169). Tuntutan profesionalisma perguruan hari ini memerlukan guru-guru memiliki literasi elektronika (Warschauer, 1999), di mana mereka berkemahiran menggunakan ICT untuk meneroka, mencari serta mengakses maklumat dan seterusnya mempergunakan maklumat tersebut untuk tujuan pengajaran dalam bilik darjah. Guru-guru seharusnya mempunyai pengetahuan dan kemahiran memakai teknologi berasaskan komputer serta pelbagai aplikasinya mirip CD ROM, Internet, WWW (World Wide Web) serta perisian-perisian pendidikan. Selain itu, guru-guru perlu mempelajari bagaimana untuk mengajar dengan memakai peralatan dan kemudahan teknologi serta mempelajari kemahiran-kemahiran dan pendekatan-pendekatan gres (Tapscott, 2003; Pachler, 2001). Secanggih mana pun sesuatu teknologi, teknologi tersebut akan menjadi tidak memiliki kegunaan seandainya guru-guru tiada ilmu serta tidak berkeyakinan untuk menggunakannya dalam bilik darjah. Maksudnya, bagi tujuan membawa impak yang faktual kepada pengajaran dan pembelajaran, guru-guru perlu mempunyai wawasan dan kemahiran mengguna dan mengintegrasikan perlengkapan dan akomodasi ICT (Davis, 2001) serta berasa selesa dan yakin menggunakan teknologi tersebut (Ropp, 1999; Norhayati, 1995).
Dapat disimpulkan bahawa pada masa ini guru-guru memiliki peran dan tanggung jawab yang berat dan amat mencabar kredibiliti mereka sebagai pendidik. Mereka turut dituntut untuk meorientasikan semula kaedah serta amalan-amalan pengajaran mereka serta berkeupayaan memegang pelbagai peranan terutamanya selaku fasilitator, perancang dan pengelola pengajaran dalam bilik darjah bestari. Maka, selaku al-mu’alim (menyampaikan ilmu yang benar), al-murrabbi (menjayakan proses pendidikan) dan al-mudarris (mengajar pelajaran dan kemahiran), amat perlu guru-guru melengkapkan diri mereka dengan pelbagai wawasan dan kemahiran ICT serta bersikap konkret kepada ICT (Kementerian Pendidikan Malaysia 1997). Hanya dengan cara ini guru-guru dapat mendidik para pelajar mereka selaku antisipasi menghadapi cabaran-cabaran yang mendatang pada zaman maklumat serta menanggulangi kepesatan perkembangan dalam ICT.
BAB II
PEMBAHASAN
Makalah Tahap Kesediaan ICT Guru Pengaruh Faktor Demografi
A. TINJAUAN LITERATUR
Teknologi berasaskan komputer sudah bertapak di negara ini sejak pertengahan tahun-tahun 1980an. Namun begitu, hasil tinjauan literatur mendapati masih kurang kajian yang dilaksanakan bagi melihat kesediaan ICT guru-guru menurut tiga aspek penting iaitu pengetahuan, kemahiran dan sikap secara serempak. Menurut Wong (2002), Wild (1995) dan Wilson (1990) dalam menentukan kesediaan guru-guru menggunakan ICT ialah penting untuk mengusut ketiga-tiga aspek tersebut secara bersamaan bagi menemukan citra yang lebih sempurna dan menyeluruh. Turut didapati sebahagian besar daripada kajian-kajian yang dilaksanakan berhubungan dengan kesediaan ICT guru-guru tidak membezakan antara pengetahuan dan kemahiran ICT, di mana aspek pengetahuan dan kemahiran yang diukur lebih tertumpu terhadap wawasan penggunaan komputer atau ICT secara mudah yang melibatkan kemahiran mengoperasi perkakasan, perisian serta pelbagai aplikasi teknologi berasaskan komputer. Selain itu, kebanyakan kajian tersebut juga memakai instrumen dalam bentuk soal selidik serta senarai semak untuk menentukan tahap pengetahuan dan kemahiran ICT guru-guru.
Kajian-kajian ihwal kesediaan dan penggunaan ICT dalam golongan guru yang dijalankan pada dekad 1990an didapati lebih tertumpu terhadap faktor-aspek wawasan dan kemahiran menggunakan perisian-perisian produktiviti mirip pemprosesan perkataan, pangkalan data dan helaian hamparan elektro. Pada tamat tahun 1990an hingga sekarang, didapati kajian-kajian mula memasukkan bagian-bagian telekomunikasi mirip Internet, komunikasi berperantara komputer terutamanya mel elektronika dan juga pengajaran dan pembelajaran berasaskan web. Di samping itu, kajian-kajian ihwal penggunaan perisian-perisian produktiviti masih tetap diteruskan. Keadaan ini memberikan pengaruh kemajuan pesat ICT dalam sistem pendidikan pada periode ini.
Antara kajian kesediaan menggunakan komputer terawal sudah dilaksanakan oleh Pusat Penyelidikan Sains dan Matematik (RECSAM). Menurut Pak dan Punyapinyophol (1988), pada dikala itu guru-guru didapati mempunyai pengetahuan dan kemahiran komputer yang rendah. Namun begitu, didapati guru-guru serta pentadbir-pentadbir sekolah menunjukkan perilaku yang konkret serta mampu mendapatkan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran. Hasil kajian ini yang mendapati tahap pengetahuan dan kemahiran komputer guru-guru yaitu rendah sememangnya tidak mengagetkan. Hal ini adalah kerana pada ketika itu penggunaan komputer di sekolah-sekolah masih di peringkat rintis di bawah Projek Rintis Literasi Komputer dan lebih tertumpu terhadap penubuhan kelab-kelab komputer bagi meningkatkan kesedaran serta kefahaman perihal penggunaan komputer. Tambahan pula, kelab-kelab tersebut dijadikan selaku aktiviti ko-kurikulum di sekolah-sekolah tertentu sahaja (Norhayati, 1995).
Kajian perihal kesediaan guru-guru di negara ini yang selanjutnya dilakukan nyaris 10 tahun selepas kajian Pak dan Punyapinyophol dilaksanakan. Norizan & Salleh-Huddin (1997) sudah menjalankan satu kajian yang lebih menyeluruh berkaitan kesediaan ICT dalam kelompok 392 orang guru Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina dan Bahasa Arab. Kajian bentuk tinjauan tersebut diadakan bermaksud untuk menyaksikan kesediaan guru-guru memakai komputer dan kesediaan fasilitas perkakasan dan perisian komputer serta kursus literasi komputer. Dua faktor utama yang dikaji adalah tahap literasi komputer dan pandangan serta sikap guru-guru kepada penggunaan komputer untuk pengajaran dan pembelajaran bahasa. Dalam kajian tersebut, literasi komputer didefinisikan selaku wawasan menggunakan komputer secara praktis yang melibatkan kemahiran-kemahiran mengoperasi perkakasan komputer dan menggunakannya secara cekap. Kajian ini menghasilkan dapatan kajian yang menyamai hasil kajian Pak dan Punyapinyophol iaitu tahap kesediaan guru-guru ketimbang segi wawasan dan kemahiran-kemahiran menggunakan komputer masih pada tahap yang rendah. Daripada segi kesediaan perilaku, guru-guru didapati bersikap faktual kepada penggunaan komputer dalam pengajaran.
Kajian oleh Ab. Rahim & Shamsiah (1998) turut mengusut tahap pengetahuan dan kemahiran menggunakan komputer dalam kelompok guru Teknik dan Vokasional. Selain itu, mereka juga mengkaji sikap guru-guru kepada penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Daripada sisi kemahiran memakai komputer, kajian tersebut mendapati lebih 50% guru Teknik dan Vokasional tidak mahir memakai perisian produktiviti seperti pemprosesan perkataan, helaian hamparan elektronik dan desktop publishing. Daripada sisi wawasan wacana komputer pula, kajian tersebut melaporkan hanya 18% guru yang dikaji yang mempunyai tahap pengetahuan yang tinggi. Sejumlah 38.2% guru pula didapati memiliki pengetahuan yang sederhana, manakala 43.8% guru lagi mempunyai wawasan yang rendah. Namun, didapati majoriti guru bersikap faktual terhadap penggunaan komputer serta memberikan kesediaan untuk menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran.
Selain itu, terdapat satu lagi kajian yang agak terkini yang dijalankan oleh Norizan (2003) berhubungan tahap kompetensi ICT dalam kelompok 1123 guru Bahasa Inggeris. Dalam kajian tersebut kompetensi komputer diukur menurut dua aspek iaitu: (i) wawasan tentang komputer tergolong desain-konsep komputer serta impak terhadap masyarakat dan (ii) kemahiran memakai komputer selaku alat produktiviti untuk komunikasi, pengurusan dan solusi persoalan serta pengajaran dan pembelajaran. Hasil kajian ini mendapati kompetensi guru-guru masih berada pada tahap rendah terutamanya dalam klasifikasi komunikasi berperantara komputer, pengajaran dan pembelajaran berasaskan web, pengurusan berbantukan komputer serta penilaian dan pentaksiran berasaskan komputer, di mana lebih ketimbang 52.2% guru didapati memiliki kemahiran pada tahap rendah, manakala 38 % guru lagi berkemahiran sederhana. Hanya 10.3% guru dilaporkan mempunyai kemahiran yang tinggi. Seperti dapatan kajian-kajian Norizan & Salleh-Huddin (1997) serta Pak & Punyapinyophol (1988), guru-guru dalam kajian ini didapati juga memiliki sikap yang aktual terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran. Selanjutnya, didapati kajian-kajian lain yang berkaitan ICT dalam pendidikan di negara ini lebih banyak tertumpu terhadap dua faktor utama iaitu kemahiran dan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah (mirip kajian-kajian oleh Ashinida et al., 2004; Nor Azilah dan Mona, 2004; Mohd. Jasmy et al., 2003; Halimahtun dan Nor Azilah, 2002; Abd. Rahman, 2000; Pang, 2000; Abdul Razak dan Jamaludin, 1998).
B. METODOLOGI
Kajian ini dikerjakan dengan memakai metodologi pengusutan kuantitatif dalam bentuk tinjauan. Pengumpulan data kajian dikerjakan dengan memakai satu set instrumen kajian yang dinamakan selaku instrumen Kesediaan ICT Guru yang diadaptasi ketimbang instrumen yang dihasilkan oleh Wong (2002). Set Instrumen Kesediaan ICT mengandungi tiga jenis instrumen iaitu Ujian Pengetahuan ICT, Ujian Kemahiran ICT dan soal selidik Sikap Terhadap ICT. Dalam kajian ini, faktor pengetahuan dan kemahiran ICT yang dikaji adalah terbatas terhadap wawasan dan kemahiran-kemahiran ICT pada peringkat asas sahaja. Kebolehpercayaan Ujian Pengetahuan ICT yakni 0.74, Ujian Kemahiran ICT yaitu 0.97 dan soal selidik Sikap kepada ICT ialah 0.95.
Ujian Pengetahuan ICT terdiri daripada 20 soalan objektif dengan empat pilihan jawapan yang menguji pengetahuan guru-guru berhubungan perkakasan dan perisian sistem, Internet dan mel elektro. Setiap jawapan betul diberikan skor 1 manakala setiap jawapan salah diberikan skor 0. Skor maksima bagi cobaan wawasan yaitu 20. Ujian Kemahiran ICT pula terdiri daripada 90 item tugasan praktikal atau hands on yang diadakan dalam dua mod iaitu mod dalam talian lewat penggunaan Internet dan mel elektro serta mod luar talian memakai pakej perisian Microsoft Office iaitu pemprosesan perkataan (Word), helaian hamparan elektronik (Excel), pangkalan data elektro (Access) dan persembahan elektro (PowerPoint). Setiap tugasan yang dilaksanakan dengan sempurna atau lengkap diberikan skor 1, manakala setiap tugasan yang tidak sempurna atau tidak dilaksanakan diberi skor 0. Skor maksima bagi cobaan kemahiran ini ialah 144 memandangkan terdapat item-item yang menguji beberapa kemahiran secara serempak.
Soal selidik Sikap Terhadap ICT terdiri dibandingkan dengan 44 item berkaitan Internet dan mel elektronika, aplikasi perisian secara khusus, aplikasi perisian secara biasa , ICT secara umum serta pengajaran dan pembelajaran berasaskan web. Soal selidik ini memakai skala Likert lima mata (1 - Sangat Tidak Setuju, 2 – Tidak Setuju, 3 – Kurang Pasti, 4 – Setuju dan 5 – Sangat Setuju). Sampel kajian terdiri dibandingkan dengan 303 orang guru sekolah menengah yang diseleksi secara rawak dari empat buah negeri mengikut zon iaitu negeri Perlis (Zon Utara), negeri Perak (Zon Barat), negeri Pahang (Zon Timur) dan negeri Johor (Zon Selatan). Data kajian dianalisis secara deskriptif (frekuensi, peratusan, min dan sisihan mahir) serta juga secara inferensi (analisis varians multivariat (MANOVA).
C. DAPATAN KAJIAN
Kesediaan Guru dibandingkan dengan segi Pengetahuan ICT
Didapati majoriti guru (256 orang, 84.5%) memiliki wawasan ICT yang sederhana. Turut didapati hanya 22 orang guru (7.3%) memiliki pengetahuan ICT yang tinggi, manakala terdapat 25 orang guru (8.2%) yang masih mempunyai pengetahuan ICT yang rendah.
Kesediaan Guru dibandingkan dengan segi Kemahiran ICT
(a) Kesediaan Guru ketimbang segi Kemahiran Berdasarkan Enam Kategori Aplikasi
Pemprosesan Perkataan
Didapati majoriti guru (203 orang, 67%) berkemahiran tinggi memakai aplikasi ini. Sejumlah 99 orang guru (32.7%) pula didapati memiliki kemahiran pada tahap sederhana. Turut didapati seorang guru yang masih tidak mahir menggunakan pemprosesan perkataan.
Helaian Hamparan Elektronik
Didapati lebih satu pertiga daripada guru-guru (114 orang, 37.6%) berkemahiran sederhana dalam memakai aplikasi tersebut. Sementara itu, satu pertiga lagi guru (98 orang, 32.4%) didapati mempunyai kemahiran yang tinggi, manakala 91 orang lagi guru (30%) didapati memiliki kemahiran yang rendah.
Pangkalan Data Elektronik
Didapati majoriti guru (278 orang, 91.7%) memiliki kemahiran yang rendah dalam memakai aplikasi ini. Turut didapati cuma 16 orang guru (5.3%) yang berkemahiran tinggi dalam melaksanakan tugasan berhubungan pangkalan data elektronika. Selain itu, terdapat sembilan orang guru (3.0%) yang memiliki kemahiran yang sederhana.
Persembahan Elektronik
Didapati lebih satu pertiga ketimbang guru-guru (121 orang, 39.9%) mempunyai kemahiran yang sederhana dalam menggunakan persembahan elektronik. Lebih satu pertiga lagi dibandingkan dengan guru-guru (118 orang, 38.9%) didapati mempunyai kemahiran yang tinggi dalam menggunakan aplikasi tersebut. Kajian juga mendapati seramai 64 orang guru (21.1%) lagi yang masih rendah kemahiran mereka memakai persembahan elektronik.
Asas Internet
Didapati sejumlah 132 orang guru (43.6%) berkemahiran tinggi dalam memakai asas Internet. Seramai 72 orang guru (23.7%) pula didapati mempunyai kemahiran yang sederhana, manakala 99 orang guru lagi (32.7%) mempunyai kemahiran yang rendah.
Mel Elektronik
Didapati majoriti guru (190 orang, 62.7%) memiliki kemahiran yang rendah dalam menggunakan aplikasi tersebut. Hanya terdapat 58 orang guru (19.1%) yang berkemahiran tinggi memakai aplikasi ini, manakala seramai 55 orang (18.15%) lagi didapati mempunyai kemahiran yang sederhana.
(b) Kesediaan daripada segi Kemahiran ICT secara Keseluruhan
Didapati majoriti guru (243 orang, 80.20%) memiliki kemahiran asas ICT pada tahap sederhana. Selain itu, didapati hanya 19 orang guru (6.27%) yang mempunyai kemahiran asas ICT yang tinggi. Turut didapati seramai 41 orang guru (13.53%) yang memiliki kemahiran asas ICT yang rendah.
Kesediaan Guru ketimbang segi Sikap Terhadap ICT
Didapati majoriti guru (291 orang, 96%) memiliki sikap yang nyata kepada ICT yang berkaitan Internet serta mel elektro, aplikasi perisian secara khusus, aplikasi perisian secara umum, ICT secara umum serta pengajaran dan pembelajaran berasaskan web. Terdapat 12 orang guru (4.0%) yang kurang niscaya dengan sikap mereka kepada ICT, manakala tiada seorang guru pun yang memperlihatkan perilaku yang negatif kepada ICT.
Kesediaan Guru dibandingkan dengan sisi Pencapaian ICT
Didapati majoriti guru (256 orang, 84.5%) berada pada tahap pencapaian ICT (wawasan + kemahiran) yang sederhana. Turut didapati hanya 17 orang guru (5.6%) yang berada pada tahap pencapaian tinggi, manakala seramai 30 orang guru (9.90%) berada pada tahap pencapaian rendah.
Pengaruh Kehadiran Kursus ICT
Didapati kehadiran kursus ICT mempengaruhi kesediaan guru-guru utamanya ketimbang sisi pengetahuan ICT dan kemahiran ICT (nilai Wilks’ (λ) = 0.726. F (3, 295) = 37.046, p < 0.05). Turut didapati pengalaman memakai ICT mensugesti kesediaan guru-guru terutamanya ketimbang sisi kemahiran ICT (nilai Wilks’ (λ) = 0.595. F (6, 590) = 29.106, p < 0.05). Pengaruh Jantina dan Umur Terhadap Kesediaan ICT Guru Didapati jantina tidak mempengaruhi kesediaan ICT guru-guru (nilai Wilks’ (λ) = 0.988, F (3, 295) = 0.301, p > 0.05). Meski pun begitu, umur didapati mempengaruhi kesediaan ICT guru-guru khususnya daripada segi pengetahuan ICT dan kemahiran ICT (nilai Wilks’ (λ) = 0.908, F (6, 590) = 4.845, p dan 0.05). Pengaruh Lokasi Sekolah dan Bidang Pengkhususan Terhadap Kesediaan ICT Guru Didapati lokasi sekolah tidak mempengaruhi kesediaan ICT guru-guru (nilai Wilks’ (λ) = 0.996, F (3, 293) = 0.422, p > 0.05). Walau bagaimana pun, didapati bidang pengkhususan mempengaruhi kesediaan guru-guru terutamanya dibandingkan dengan segi pengetahuan ICT (nilai Wilks’ (λ) = 0.920, F (9, 7132.236) = 2.767, p < 0.05). PERBINCANGAN DAN CADANGAN Dapatan kajian ini memberikan bahawa majoriti guru masih belum memiliki wawasan dan kemahiran asas ICT yang kukuh.
Keadaan ini perlu tertuntaskan bagi membantu guru-guru menangani pertumbuhan dalam ICT yang berlaku dengan begitu pantas, di mana pengetahuan dan kemahiran baru sentiasa timbul. Tanpa wawasan dan kemahiran ICT yang secukupnya, guru-guru tidak dapat memaksimumkan peluangteknologi yang ada untuk meningkatkan kualiti serta keberkesanan pengajaran mereka di sekolah. Guru-guru sekarang juga berhadapan dengan impak ICT terhadap pedagogi mereka (Noraza & Pramela 2005), maka seharusnyalah golongan guru memiliki pengetahuan dan kemahiran ICT yang mantap bagi menolong mereka menanggulangi impak tersebut. Senario pendidikan pada hari ini juga memerlukan guru-guru yang berpengetahuan ICT yang meluas kerana pengajaran dan pembelajaran menggunakan ICT yakni ekspresi dominan periode sekarang dan akan datang. Maka, guru-guru perlu mengubah amalan pengajaran yang konvensional seperti pengajaran asuh tubi, hafalan dan chalk and talk sahaja. Seperti mana dinyatakan oleh Cuban et al. (2001), selagi guru-guru tidak mengganti corak serta amalan pengajaran mereka, selagi itulah sebarang perjuangan mengintegrasikan penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran akan menemui kegagalan. Faktor umur dan kedatangan kursus ICT didapati mempengaruhi tahap wawasan dan kemahiran ICT guru-guru.
Guru-guru muda yang berumur di bawah 30 tahun dan antara 30 hingga 39 tahun didapati mempunyai pengetahuan dan kemahiran ICT yang lebih tinggi berbanding guru-guru yang berumur 40 tahun ke atas. Guru-guru yang pernah menghadiri kursus-kursus ICT ajuan pihak berwajib mirip PPD, PSPN dan PKG juga didapati lebih berpengetahuan dan berkemahiran ICT berbanding dengan guru-guru yang tiada kursus ICT. Pengalaman memakai ICT turut didapati menghipnotis kemahiran ICT guru-guru. Guru-guru yang berpengalaman memakai ICT tujuh tahun ke atas adalah lebih berkemahiran dibandingkan dengan guru-guru yang kurang terlatih. Selain itu, bidang pengkhususan didapati mensugesti wawasan ICT guru-guru. Guru-guru bidang Teknik dan Vokasional didapati mempunyai wawasan ICT yang lebih tinggi berbanding guru-guru lain. Justeru, tindakan yang proaktif perlu diambil untuk menangani problem guru-guru yang kurang berpengetahuan dan berkemahiran ICT, tergolong mengambil kira aspek-aspek demografi utamanya dalam mereka bentuk dan melaksanakan acara-program ICT serta pemilihan akseptor-peserta bagi acara tersebut. Latihan, kursus serta acara-acara intervensi perlu dirancang dan dilaksanakan dengan kadar secepatnya bagi membantu guru-guru berhadapan dengan pertumbuhan ICT terutamanya remaja ini corak pendidikan global bergerak ke arah pengajaran dan pembelajaran berasaskan web dan pembelajaran elektronik (e – pembelajaran). Didapati guru-guru perlu meningkatkan wawasan dan kemahiran ICT mereka terutamanya bagi guru-guru yang lebih berumur serta mendapatkan latihan sebelum ICT dijadikan sebahagian ketimbang kurikulum perguruan. Begitu juga dengan guru-guru yang tiada latihan atau kursus-kursus ICT. Mereka juga perlu berupaya memajukan wawasan dan kemahiran ICT yang ada pada mereka lewat pelbagai cara termasuk menghadiri kursus ICT proposal pihak berwajib atau secara persendirian. Aktiviti-aktiviti khusus yang dapat memajukan pengetahuan dan kemahiran ICT guru-guru mirip kursus dalam perkhidmatan, bengkel, projek, seminar dan diskusi seharusnya diadakan pada pelbagai peringkat demi untuk menentukan guru-guru memiliki pengetahuan dan kemahiran ICT yang kukuh bukan sahaja daripada aspek perkakasan dan perisian, namun juga berhubungan Internet, komunikasi berperantara komputer seperti mel elektronik, papan buletin dan senarai perbincangan serta rangkaian. Seperti dinyatakan oleh Tapscott (1998) dan Norizan (2003), komunikasi rangkaian (networked communication) telah menjadi makin penting dalam kehidupan hari ini, maka yaitu masuk akal guru-guru diberi kesempatan untuk memperbesar wawasan dan kemahiran ICT mereka lewat penyertaan dalam pelbagai acara ICT.
Di samping itu, corak pembelajaran pada era ini mula bergerak ke arah pembelajaran sepanjang hayat. Maka, sebaiknya guru-guru tampil ke hadapan atas inisiatif dan usaha mereka sendiri untuk memperbesar ilmu yang dimiliki serta mengetahui bagaimana teknologi mampu dipakai untuk memaksimumkan pembelajaran dalam kelompok pelajar. Sejajar dengan keunggulan-keunggulan ICT, khususnya Internet yang menggalakkan pembelajaran kendiri, guru-guru potensial untuk mempertingkatkan wawasan serta kemahiran mereka sendiri. Meskipun demikian, kursus-kursus ICT secara formal yang dianjurkan oleh pelbagai pihak mirip JPN, PPD, PSPN dan PKG masih amat dibutuhkan oleh guru-guru kerana kursus-kursus sedemikian dijalankan secara sistematik serta dikelolakan oleh mereka yang berkelayakan. Kursus-kursus tersebut juga mampu memberi pendedahan terhadap guru-guru perihal perkembangan modern berhubungan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Kombinasi kedua-dua kaedah ini iaitu pembelajaran kendiri serta pembelajaran lewat kursus-kursus diharapkan akan dapat menghasilkan guru-guru yang berkemahiran serta menyedari akan keunggulan dan kepentingan ICT di sekolah. Seperti mana dinyatakan oleh British Educational Communications and Technology Agency (2004) guru-guru yang menyedari kegunaan serta kelebihan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran akan lebih bersedia untuk memakai teknologi dalam bilik darjah. Kajian ini juga mendapati guru-guru sememangnya bersikap kasatmata terhadap penggunaan ICT dalam pegajaran dan pembelajaran. Ini ialah satu keunggulan yang ada pada guru-guru ini kerana ketimbang segi perilaku mereka memang cukup bersedia untuk mendapatkan kehadiran ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Apa yang diperlukan yakni menterjemahkan perilaku konkret ini terhadap tindakan iaitu memakai ICT dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
Namun begitu, sebelum guru-guru dapat menggunakan ICT dengan berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran, mereka sudah pastinya perlu menguasai pengetahuan dan kemahiran asas ICT apalagi dulu. PENUTUP Kertas kerja ini membincangkan dapatan kajian berhubungan tahap kesediaan ICT guru-guru serta aspek-aspek demografi yang mempengaruhinya. Majoriti guru didapati mempunyai pengetahuan dan kemahiran asas ICT pada tahap sederhana. Empat aspek demografi yang didapati mensugesti kesediaan guru, utamanya pengetahuan dan kemahiran ICT, adalah kehadiran kursus ICT, pengalaman memakai ICT, umur dan bidang pengkhususan. Justeru, acara-acara ICT yang direka bentuk dan dikerjakan untuk guru-guru, terutamanya bagi guru-guru dalam perkhidmatan, perlu mengambil kira faktor-faktor tersebut bagi menentukan acara-program yang dirancangkan itu mampu dijalankan dengan lebih berkesan. Bagi menjayakan projek naik taraf semua sekolah di negara ini sebagai Sekolah Bestari, guru-guru yang bersedia dibandingkan dengan sisi ilmu wawasan dan kemahiran ICT serta bersikap faktual kepada ICT amat diharapkan. Guru-guru yang cukup bersedia sudah pastinya akan berupaya untuk mengguna dan mengintegrasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Guru-guru ini seterusnya diperlukan akan dapat menolong melengkapi pelajar-pelajar dengan pengetahuan dan kemahiran ICT serta perilaku yang tepat untuk pembangunan diri mereka dalam pendidikan akan datang atau dalam bidang kerjaya mereka kelak.
DAFTAR PUSTAKA
- Ab. Rahim Bakar & Shamsiah Mohamad. (1998). The roles of computers in education: What are the perceptions of Malaysian vocational and technology teachers. The Proceedings of the International Society for Technology in Education Conference. (dalam talian).
- Abd. Rahman Daud. (2000). Kefahaman terhadap konsep penggunaan ICT di dalam bilik darjah. Proceedings of the International Conference on Teaching and Learning, pp. 609-623.
- Abdul Razak Habib & Jamaludin Badusah. (1998). Penggunaan komputer untuk pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah. Jurnal Pendidikan, 23, pp. 53-64.
- Ashinida Aladdin, Afendi Hamat & Mohd. Shabri Yusof. 2004). Penggunaan PBBK (Pembelajaran Bahasa Berbantukan Komputer) dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab sebagai bahasa gila: Satu tinjauan permulaan. Online Journal of Language Studies (GEMA). (dalam talian) http://www.fpbahasa.ukm.my/journal/20040101.htm (26 Januari 2005).
- British Educational Communications and Technology Agency (2004). A review of the research literature on barriers to the uptake of ICT by teachers. (dalam talian).
- Cuban, L.., Kirkpatrick, H. & Peck, C. (2001). High access and low use of technologies in high school classrooms: Explaining an apparent paradox. American Educational Research Journal, 38(4), pp. 813-834.
- Davis, N. (2001). The virtual community of teachers. (2001). Dlm. Leaks, M. (pnyt.). Issues in Teaching Using ICT. hlm. 31-48. London: Routledge Palmer.
- Halimahtun Saadiah Mohd. Taib & Nor Azilah Ngah. (2002). Kajian awal untuk meninjau implementasi teknologi komputer di kelompok guru-guru Maktab Rendah Sains Mara zon utara. Prosiding Konvensyen Teknologi Pendidikan Ke-15, pp. 258-264.
- Kementerian Pendidikan Malaysia. (2001). Pembangunan Pendidikan 2001–2010. Kuala Lumpur: Kerajaan Malaysia.
- Kementerian Pendidikan Malaysia. (1997). Smart School Flagship Application. The Malaysian Smart School: A Conceptual Blueprint. Kuala Lumpur: Kerajaan Malaysia.
- Mohd. Jasmy Abd. Rahman, Mohd. Arif Ismail & Norsiati Razali. (2003). Tahap kesediaan penggunaan perisian kursus di golongan guru Sains dan Matematik. Prosiding Konvensyen Teknologi Pendidikan Ke-16, pp. 372-380.
- Noraza Ahmad Zabidi & Pramela Krish. (2005). Are teachers ready to meet new ICT challenges? Prosiding Seminar Kebangsaan E-Komuniti 2005, UKM (CD-ROM).
- Nor Azilah Ngah & Mona Masood. (2004). Penilaian berterusan mengenai kedudukan pelbagai teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran di peringkat sekolah rendah. Prosiding Konvensyen Teknologi Pendidikan Ke-17, pp. 59-64.
- Norhayati Abd. Mukti. (1995). Factors related to teacher use of computer technology in Malaysia. Doctoral Dissertation. Michigan State University.
- Norizan Abdul Razak. (2003). Computer competency of in-service ESL teachers in Malaysian secondary schools. Tesis Doktor Falsafah. Universiti Kebangsaan Malaysia.
- Norizan Abdul Razak & Salleh-Huddin Abdul Rashid. (1997). Pengajaran bahasa berbantukan komputer: Satu tinjauan terhadap kesediaan guru-guru dan sekolah-sekolah menengah di Malaysia.Laporan akhir V1/95 pengusutan UKM.
- Pachler, N. (2001). Connecting schools and pupils: To what end? Issues related to the use of ICT in school-based learning. Dlm. Leaks, M. (pnyt.). Issues in Teaching Using ICT. hlm.15-30. London: Routledge Palmer.
- Pak Leong Yong & Punyapinyophol, K. (1988). Final report computer in education project. Kertas kerja dibentangkan di Regional Seminar in Computer in Education. Pulau Pinang. 5-8 April.
- Pang, V. (2000). The antecedents of an ICT-enriched curriculum. Proceedings of the International Conference on Education and ICT in the New Millennium, pp. 444-466.
- Ropp, M.M. (1999). Exploring perorangan characteristics associated with learning to use computers in preservice teacher preparation. Journal of Research on Computing in Education, 31(4), 173-178.
- Tapscott, D. (2003). Educating the net generation. Dlm. Ornstein, A.C., Behar-Horenstein, L.& Pajak, E. F. (pnyt.). Contemporary Issues in Curriculum. Ed. ke-3. hlm. 268-272. Boston: Pearson Education.
- Wan Liz Ozman Wan Omar (2000). Gagasan alaf gres. Mencetus kebangkitan Malaysia. Batu Caves: Thinker’s Library Sdn. Bhd.
- Warschauer, M. (1999). Electronic Literacies. Language, Culture and Power in Online Education. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
- Wild, M. (1995). Pre-service teacher education programs for information technology: An effective education? Journal of Information Technology in Education, 4(1), pp. 7-20.
- Wilson, B. (1990). The preparednessof teacher trainees for computer utilisation: The Australian and British experiences. Review of Educational Research, 16(2), pp. 161-171.
- Wong Su Luan (2002). Development and validation of an Information Technology (IT) based instrument to measure teachers’ IT preparedness. Tesis Doktor Falsafah. Universiti Putra Malaysia.
EmoticonEmoticon